Goedemorgen! Je wekker gaat en je opent je ogen… hoe begin jij je dag? Denk je meteen aan alle taken en de drukte die je misschien wel te wachten staat of heb je zin om je dag weer te beginnen? Een goed begin van je dag kan de rest van de dag bepalen, hoe energiek voel je je, wat is je mindset, wat zijn je doelen voor vandaag etc.

Voor veel mensen is de ochtend nou niet bepaald het favoriete gedeelte van de dag. Zelf heb ik er ook wel eens moeite mee wanneer mijn wekker me uit een mooie droom haalt. Daarom ben ik meer gaan uitzoeken over ochtendroutines; manieren om je dag gestructureerd en positief te beginnen. In dit artikel deel ik een aantal tips met je. 

1. Creëer een slaapritme

Des te consequenter je bent met je slaap- en ontwaaktijd, des te meer je lichaam hier aan went. Hoe meer je lichaam is gewend aan je wekker, des te minder moeite het kost om op te staan. Probeer je wekker elke dag grofweg rond hetzelfde tijdstip te zetten. Houdt hierbij een marge van 1 uur aan, dus 8.00 uur kan prima ergens tussen 7.00 en 9.00 uur vallen. Zo nu en dan zal er een uitzondering zijn waarbij het echt niet lukt, maar regelmaat is key! Hoe fijn het is om uitgerust wakker te worden!

2. Pak niet meteen je telefoon

Het is natuurlijk ontzettend verleidelijk om na het uitzetten van je wekker op je telefoon te blijven scrollen, mailtjes bij te werken en te kijken wat er op social media allemaal gebeurt. Maar om na drie uur lang de vlogs van Monica Geuze te hebben gekeken je dag nog eens te beginnen is natuurlijk niet echt van toegevoegde waarde. Leg daarom na het uitzetten van je wekker je telefoon gewoon weg en kom uit je bed.

3. Maak je bed op

Een opgeruimde kamer is een opgeruimd hoofd. Ik denk dat iedereen deze uitspraak wel eens gehoord of gelezen heeft en het is echt zo! Wanneer je uit je bed stapt en deze meteen even opmaakt heb je meteen je eerste taak gedaan. Check! Voelt lekker toch? 

Nog niet overtuigd? Check dan eens deze speech van admiraal William McRaven. Wanneer de eerste taak van de dag voltooid is volgen er meer. Oftwel: wie de wereld wil veranderen begint met het opmaken van zijn bed. Makkelijker kan de eerste stap eigenlijk niet zijn…


4
. Drink water

Gedurende de nacht verlies je veel water, soms wel meer dan een liter! Dit is de reden dat je ‘s ochtends minder weegt dan ‘s avonds (en waarom we stiekem altijd alleen ‘s ochtends op de weegschaal willen staan). Het vocht verlies je via je ademhaling en door transpiratie. Dit verlies kan je goed compenseren door een groot glas water te drinken wanneer je wakker wordt. Niet alleen ‘s ochtends maar ook gedurende de dag is het belangrijk om voldoende water te drinken. Dit schiet er bij veel mensen nog wel eens bij in. Zelf merkte ik een tijd lang dat het me ook niet lukt voldoende water te drinken, daarom heb ik nu altijd een fles van een liter bij me die ik sowieso twee keer op een dag leeg moet drinken. En dat werkt gelukkig bijzonder goed! 

5. Dit wordt een goede dag!

Hoe bewust ben je je van je eigen gedachten? Denk je in problemen of in oplossingen? Zie je op tegen nieuwe uitdagingen of zie je dit juist als nieuwe mogelijkheden om te groeien? Je mindset kan echt een bepalende factor zijn in hoe je je voelt en hoe je je dag ervaart. Zelf probeer ik hier ook bewust mee om te gaan en door situaties om te denken heb ik me al heel wat stress bespaard!

6. Beweeg!

Elke dag bewegen is voor mij echt een must! Door mijn dag te beginnen met een yogasessie of workout krijg ik meteen een gevoel van “I did it!”. Voor mij werkt het super motiverend en voelt mijn dag meteen een stuk productiever wanneer ik mijn yoga of workout heb gedaan. Natuurlijk kost het energie, maar ik krijg er ook een hoop energie voor terug. Daarnaast geeft het me ook rust in mijn hoofd en en voel ik me er zowel fysiek als mentaal sterker door.

Niet iedereen heeft ‘s ochtends natuurlijk evenveel tijd. Je hoeft dus niet elke ochtend een workout van een uur te doen. Neem de tijd die je hebt en beweeg, ook al is het tien minuutjes.

Hieronder staat een yoga morning flow die ik voor jullie heb gefilmd. Probeer het eens uit en laat me weten wat je ervan vindt! Heb je zelf nog andere ochtendroutines die je met ons wilt delen, wij zijn erg benieuwd!

Over de auteur

Rianne is floormanager bij Eetwinkel STROOM en een echte sportieveling. Met haar wekelijkse work-outs houdt ze het hee team actief en gezond. Ze vindt het leuk om zich verder te verdiepen in topics rondom sport en voeding en zal daar voor esteestrooker.nl over schrijven. Bovendien maakt ze super fijne video workouts die wij met jullie mogen delen!

Rianne Wijman

Eetwinkel STROOM

Kwalitijdsverspilling

Kwalitijdsverspilling

Een belangrijk besefmoment tijdens deze ‘coronatijd’ is dat ik er op gewezen word wat een groot verschil er bestaat tussen kwaliteit en kwantiteit. In mijn dagelijkse leven is de druk van alledag vaak zo groot dat ik dingen altijd gehaast doe. Daardoor produceer ik...

Volg het Youtube kanaal van Estée voor nieuw inspiratie!

 bekijk

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join

Work With Me