7 lessen die jou helpen om meer uit je dag te halen

Misschien ken je Stephen Covey wel. Hij schreef het boek ‘the Seven Habits of Highly Effective People’. Hij wil laten zien hoe mensen de regie over hun eigen leven kunnen nemen. Het boek is uitgeroepen tot het belangrijkste businessboek van de twintigste eeuw. Efficient te werk gaan betekent minder tijdsverspilling en dus meer resultaat. We zetten de zeven principes even voor je op een rijtje. 

1. Wees pro-actief

Stel, je hebt een restaurant en je maakt niet genoeg omzet. Dan kan je reactief zijn en klagen. Dat vergunningen en regels vanuit de overheid zo tijdsintensief en duur zijn bijvoorbeeld, waardoor je veel kosten maakt en te weinig winst. Hoe verleidelijk deze reactie misschien ook is (het is immers de weg van de minste weerstand), het is niet echt een ondernemende mindset.

Het zal je niet daar brengen waar je wilt zijn. Beter is het om te focussen op de dingen waar je wél invloed op hebt. Wat kan jij doen om jouw gasten een nog betere ervaring te bieden?  Wat kan je doen om ervoor te zorgen dat mensen elkaar vertellen over dát fantastische restaurant, waardoor ze vaker terugkomen en weer nieuwe gasten meebrengen?

Ook de corona crisis is een situatie waar het verschil tussen proactieve en reactieve mensen goed zichtbaar wordt. Je kunt bij de pakken neerzitten en boos zijn op het virus, of op de overheid vanwege hun manier van handelen. Maar aan de andere kant, kun je ook kijken naar nieuwe mogelijkheden die er ontstaan. Wat kun je bijvoorbeeld online doen? Zo gebruikte Estée deze periode bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van foodboxen en de Culi Kit. Het vraagt even even wat aanpassingsvermogen, maar er zijn altijd kansen te vinden als je creatief en proactief bent. 

Breng het in de praktijk

Wil je graag pro-actiever zijn? Start dan nu meteen! Pak pen en papier en neem tijdens het lezen van dit artikel tussendoor de tijd om het een en ander voor jezelf op papier te zetten. 

Schrijf voor jezelf op wat je graag anders zou willen zien op werkgebied. Ben je ontevreden over je salaris? Of zou je liever voor jezelf willen werken? En als je al ondernemer bent, wat zou je dan anders willen zien? Waar loop je tegenaan? Maak je te veel uren? Verdien je niet genoeg? Wat het ook is, schrijf alles waar je verbetering in zou willen zien eens op. 

De logische vervolgstap is dat je achter alle punten waar je ontevreden over bent, opschrijft wat je eraan kunt doen. Niet wat iemand anders eraan kan doen, maar jij! Maak er meteen een actiepunt van. De eerste stap, die je deze week al kunt zetten.

Start nu met pro-actief handelen en neem het heft in eigen handen! 

2. Onderneem je acties met het einde in gedachten

 

Het lijkt misschien een beetje cru, maar probeer je eens in te denken dat je aanwezig bent bij je eigen begrafenis. Hoe wil je dat mensen daar over jou praten? Wat wil je bereikt hebben aan het einde van je leven?  

Houd dit in gedachten bij alles wat je doet en baseer je keuzes hierop. Soms moet je keuzes maken die op de lange termijn beter uitpakken, maar op het moment zelf niet per se het meest effectief lijken.  

 Als eigenaar van een restaurant of bedrijf werkt dit ook goed. Denk eens na over wat je wilt dat jouw gasten achteraf zeggen. Als je het belangrijk vindt dat de kwaliteit van het eten hoog is, dan heeft het weinig zin om bij het inkopen doen alleen maar te gaan voor de goedkoopste producten. In eerste instantie bespaar je daar misschien geld mee, maar uiteindelijk levert het je meer op als gasten vaker terugkomen en positieve reviews geven. Op dezelfde manier kun je nadenken over zaken als het behandelen van personeel, de balans tussen je werk en vrije tijd en omgaan met vervelende klanten of concurrenten. Kortom, bij veel lastige onderwerpen kan je jezelf de vraag stellen: hoe wil ik later op mezelf terugkijken?  

Breng het in de praktijk
Pak je pen en papier er weer bij en schrijf eens een speech over jezelf, die iemand in de ideale situatie over jou zou houden. Hoe kom je naar voren in die speech? Wat voor persoon ben je volgens anderen? 

Maak vervolgens een lijstje met actiepunten die jou gaan helpen om ook zo te handelen. En zet er vervolgens een hele concrete stap achter, iets waardoor je dit meteen in gang kunt zetten. Stel, je wilt dat mensen jou herinneren als iemand die er is voor familie en vrienden. Organiseer dan eens een etentje voor ze. Gewoon spontaan, om te laten zien dat ze belangrijk voor je zijn en dat je aan ze denkt. Of beter nog, maak er een terugkerend iets van, zodat het echt verankert in je leven. Maak het belangrijk. 

 

3. Prioritiseer

Wat is er echt belangrijk in jouw leven? Dat mailtje dat nog even beantwoord moet worden? Die Netflix-serie waar iedereen het over heeft? Of gezond eten, het onderhouden van relaties en zelf een actief leven leiden? Vaak worden mensen afgeleid door televisie, Instagram, Youtube, een mailbox die steeds weer aandacht vraagt. Hierdoor krijgen minder belangrijke dingen voorrang. 

Het enige wat je moet doen, is met jezelf afspreken dat je vanaf nu de belangrijke dingen eerst doet. Dus, een gezonde maaltijd koken, naar de sportschool, je beste vriendin bellen en daarna pas een aflevering van die serie kijken. Sommige dagen heb je dan misschien geen tijd over voor de serie, maar dat is helemaal niet erg. De serie loopt niet weg. 

Schrijf de dingen die je wilt doen dagelijks in je agenda, notitieboek of app. Plaats de belangrijke dingen bovenaan en werk je lijst van boven naar beneden af. 

4. Denk win-win

Stel je begint een foodblog met snelle en gezonde recepten. Als je research doet voor jouw blog stuit je online op een ander foodblog. Niet met precies dezelfde recepten als die van jou, maar wel met een vergelijkbare insteek. Er zijn dan twee dingen die je kunt doen.

1: Je zorgen maken over de concurrentie. Je bent bang dat jouw blog niet goed genoeg is, waardoor je uit angst voor concurrentie misschien zelfs wel een negatief commentaar achterlaat.

2: Je deelt uit enthousiasme het blog onder jouw volgers. Ze hebben immers dezelfde insteek en doelstellingen als jij. Jouw volgers zullen je er eerder om waarderen dat je ze extra informatie geeft, dan dat ze je ontvolgen en alleen het andere blog nog maar willen volgen. En wellicht neemt de eigenaar van het andere blog ook wel een kijkje op jouw site, ziet dat jij ook leuke recepten en waardevolle artikelen deelt en besluit jouw blog ook onder haar volgers te delen. En zo hebben jullie allebei opeens extra aandacht en volgers! 

 

Zet jouw opdrachtgevers/werknemers/collega’s/concullega’s eens op een rijtje. En zet er dan eens achter op wat voor manier jullie nu samenwerken en of jullie hier samen nog een slag in kunnen slaan. Wat kunnen jullie samen doen, waar jullie beiden van profiteren? Kijk er eens naar en zie wat voor mooie ideeën er naar boven komen! 

 

5. Probeer te denken vanuit de ander

Iets wat voor jou heel logisch lijkt of klinkt, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Wat jij doet, daar ben je goed in. Al besef je dat zelf waarschijnlijk niet eens echt, want voor jou is het allemaal zo klaar als een klontje. Hartstikke logisch toch, dat je dingen op een bepaalde manier moet doen? Nou nee, dus. Als je nooit in de horeca gewerkt hebt, dan weet je misschien helemaal niet dat je een tafel moet dekken met het bestek van buiten naar binnen. Of dat er links boven het bord ruimte moet zijn voor een boterbordje voor het brood. Kortom, als je iemand zonder expertise vraagt een tafel te dekken, dan kan je er niet meteen vanuit gaan dat die persoon weet hoe dat moet. Dat moet je even uitleggen. En zo is het met heel veel zaken. 

Sta in je communicatie dus altijd even stil bij de vraag: weet deze persoon wat ik weet? Als dat niet zo is, kan het absoluut geen kwaad om duidelijk te zijn. Niet op een denigrerende manier, maar neem de tijd om het even uit te leggen. Daarmee voorkom je dat de ander fouten maakt of je niet goed begrijpt. En dat scheelt tijd, want dubbel werk omdat iets niet helemaal goed is gedaan, is eigenlijk tijdverspilling in zijn puurste vorm.

 

6. Zoek naar synergie

Oftewel: werk samen. Het geheel is namelijk groter dan de som der delen. In een keuken van een restaurant ontstaat het beste resultaat bijvoorbeeld als alle chefs samenwerken. Ook al kan een persoon nog zo goed koken; de borden worden sneller, warmer en waarschijnlijk mooier opgemaakt als er een productielijn gecreëerd wordt waarbij iedereen een eigen taak heeft. 

Zo is het met veel dingen. Dat betekent ook dat je niet altijd alles zelf hoeft te doen. Sterker nog: je hoeft niet alles zelf te kunnen! Als je samenwerkt met mensen die bepaalde dingen beter kunnen dan jij, krijg je een beter resultaat. 


Maak eens een lijstje met jouw sterke en zwakke punten. Als je dit zelf moeilijk vindt om op te schrijven mag je ook hier gerust hulp vragen. 😉 App, mail of bel een paar mensen en vraag wat zij denken dat jouw sterke en zwakke punten zijn. Vervolgens kun je gaan nadenken of er manieren zijn om die zwakke punten uit te besteden of wat je er aan kan doen om ze te versterken. Een business coach kan je hier bijvoorbeeld ook bij helpen.

 

7. Houd je messen scherp 

Het slijpen van messen kost tijd en geld. Daarom kan je overwegen om het nog maar even uit te stellen. Immers, ook met een bot mes valt best te snijden. Maar het gaat minder goed, je snijdt minder mooi en minder snel. Daarom is het de moeite waard om af en toe te investeren in tools die het leven makkelijker maken. In de eerste instantie kost zo’n investering wat tijd of geld, maar op termijn maakt het je leven makkelijker. 

Denk bijvoorbeeld aan programma’s waar je social media mee kunt inplannen. Het kost even wat tijd om dat uit te zoeken en in te richten, maar vervolgens ben je misschien wel drie keer zo snel met het plaatsen van een post. Tel uit je winst! Denk eens goed na over handelingen die jou veel tijd kosten. Wat doe je met de hand, maar zou je eigenlijk ook best kunnen uitbesteden of door een systeem of app laten doen? 

Onlangs gingen wij aan de slag met het versturen van de Culi Kits. Een idee dat we recent lanceerden, en zoals dat gaat met ideeën is het deels een kwestie van trial en error. We hadden al eerder foodboxen bezorgd in de omgeving van het restaurant, maar besloten nu een pakket te maken dat door de brievenbus past, waardoor we een groter markt konden bedienen.   

Het versturen van de pakketten bleek een stuk meer werk dan we aanvankelijk dachten. We hadden goed nagedacht over de inhoud, het menu en het ontwerp, maar dit logistieke deel was een beetje aan onze aandacht ontsnapt. Op ieder pakket moesten vijf postzegels. Je kunt je voorstellen wat een tijd (vijf plak-acties per pakket!) en geld dat gekost heeft. Achteraf gezien hadden we veel beter kunnen kiezen voor online frankeren. Je kunt dan direct de labels met bezorgadres printen en de pakketten zijn daarmee automatisch gefrankeerd. Afrekening gaat per factuur en is ook nog eens een stuk goedkoper dan de aanschaf van losse postzegels. Een kwestie van postzegels plakken met een bot mes zullen we maar zeggen ;-). Die gaat zeker op ons lijstje van processen die we effectiever in kunnen richten.  

Heb jij nog voorbeelden van systemen, tools of apps die jou enorm hebben geholpen in het optimaliseren van je productiviteit? We zijn benieuwd, hit us up! 

 

 

Over de auteur

 Charis en Estée werken al langer samen. Samen startten ze Eetwinkel STROOM. De samenwerkinsvorm nam een andere vorm aan toen Charis besloot een paar maanden de wereld te bereizen. Nu is ze (op afstand) verantwoordelijk voor content en marketing voor de bedrijven van Estée. Naast reizen, genieten van eten en goede koffie, staat ze zelf ook graag in de keuken of op de yogamat. 

Charis Heising

Redacteur, Het Verrukkelijke Leven

Kwalitijdsverspilling

Kwalitijdsverspilling

Een belangrijk besefmoment tijdens deze ‘coronatijd’ is dat ik er op gewezen word wat een groot verschil er bestaat tussen kwaliteit en kwantiteit. In mijn dagelijkse leven is de druk van alledag vaak zo groot dat ik dingen altijd gehaast doe. Daardoor produceer ik...

Volg het Youtube kanaal van Estée voor nieuw inspiratie!

 bekijk

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join

Work With Me