7 praktische tips voor meer focus als ondernemer

Heb jij ook moeite met focus als ondernemer? Verspil je tijd aan nutteloze dingen? Loop je over van de ideeën en kun je niet kiezen welke je gaat uitvoeren? Moeite om nee te zeggen? En je doet alles zelf? Als ondernemer herken je een paar van bovenstaande punten ongetwijfeld. Het aanbrengen van meer focus en structuur helpt je tijdsverspilling tegen te gaan. Wij delen een aantal tips om je op weg te helpen.  

1. Stel duidelijke doelen

Weten wat je wilt scheelt al heel veel. Waar gaat je focus naartoe als ondernemer de komende dag, week, maand, jaar? Bepaal waar je wilt zijn over vijf jaar, twee jaar en een jaar. Wat moet je doen om daar te komen? Begin groot, maar maak dat steeds kleiner. Zo klein, dat het eerste doel ineens haalbaar is. Want er is niets zo demotiverend als onhaalbare doelen. En maak het concreet!

Zeg dus niet: ‘ik wil over vijf jaar meer omzet. Dat ga ik doen door de komende tijd meer klanten te vinden’. Want wat is meer? Als je 1 euro meer omzet hebt, heb je dan je doel gehaald? Zeg in plaats daarvan: ‘ik wil over vijf jaar twee keer zoveel omzet als dat ik nu heb. Ik wil mijn klanten in die tijd verdubbelen. Om meer klanten te vinden ga ik actief netwerken. Ik neem in het eerste jaar iedere maand contact op met iemand die me inspireert of waar ik graag mee samen wil werken en zorg ervoor dat ik met minimaal de helft van deze mensen het gesprek aanga om te kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen’. 

2. Leer nee zeggen

Als je eenmaal weet wat je wilt, weet je ook wat je niet wilt. Nee zeggen is niet makkelijk en ook niet altijd mogelijk. Soms moet er ook gewoon brood op de plank komen. En zeker in het begin is ‘ja’ zeggen ook een mooie manier om uit te vinden wat wel en niet bij je past. Maar als je eenmaal in de positie bent om nee te kunnen zeggen tegen iets dat niet bij je past, doe dat dan ook. Werken met een klant die al jouw energie opvreet is voor niemand bevorderlijk, zeker niet voor jouw onderneming. Of een klus die veel breder is dan het werk wat je eigenlijk aanbiedt is ook gevaarlijk. Dit kan enorm veel tijd kosten (waardoor het in verhouding dus weinig oplevert). Focus op wat jij kan en wilt.

3. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk 

Voor het eerst geld uitgeven aan je onderneming is misschien wat onwennig, maar het betaalt zich vaak dubbel en dwars uit. Juist omdat investeren kan bijdragen aan een beter en sneller resultaat. (Zoek maar eens naar ‘Sharpen the saw van Stephen Covey, dat is een mooi voorbeeld!).  Een goed voorbeeld is de administratie. Vind je dat een rotklus? Maak het jezelf dan gemakkelijk en besteed het uit. Door de minder leuke taken uit te besteden houd je meer tijd over voor wat jij leuk vindt om te doen en waar jij energie van krijgt. Je kan een boekhouder inhuren, maar ook beginnen met een boekhoudpakket dat zo is ingericht dat boekhouden een makkelijker wordt. Een fijn boekhoudprogramma voor boekhoud-beginners is bijvoorbeeld MoneyMonk. 

4. Stel prioriteiten en maak een planning

Moet ik dit nu doen? De magische vraag. Leg de klemtoon elke keer op een ander woord in de zin, want dan stel je jezelf elke keer een andere vraag. Moet ík dit nu doen? Moet ik dít nu doen? Moet ik dit nú doen? Het helpt je om prioriteiten te stellen. Bepaal op deze manier per dag wat je minimaal gedaan wilt krijgen. Zo breng je focus aan in je dag. Plan ook hoe lang je daar ongeveer mee bezig bent. Als niet je hele dag vol gepland is, dan heb je het goed gedaan. Er komen altijd onverwachte dingen langs en sommige taken duren langer dan gepland. Zorg dus voor ruimte, want dat helpt om daadwerkelijk gedaan te krijgen wat je wilt. 

5. Houd je aandacht erbij

Je aandacht erbij houden is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Dat mailtje dat binnenkomt werkt bijna magnetisch en voor je het weet ben je een halfuur bezig met iets uitzoeken om de mail te beantwoorden. Een klant stuurt nog een appje tussendoor en op je telefoon zie je nieuwe facebook likes en reacties op je Insta story. Als je niet oppast ben je zomaar een uur of meer kwijt aan niet zo heel veel nuttigs. Terwijl juist focus en productiviteit als ondernemer onmisbaar zijn.

Een oplossing hiervoor? Naast het afsluiten van je e-mail en social media? De pomodoro techniek. Met deze productiviteitstechniek deel je de dag op in eenheden van 25 minuten waarin je onafgebroken aan één taak werkt. Daarna heb je 5 minuten pauze en dan begint de cyclus weer opnieuw. Dit doet wonderen voor je productiviteit en focus, want 25 minuten is een behapbare tijd en je weet dat je daarna in die pauze alles kunt doen wat je wilt.

6. Zorg voor een prettige werkomgeving

Het is onmogelijk om geconcentreerd te werken in een omgeving die storend is. Dit is uiteraard per persoon verschillend, dus zorg dat de omgeving bij jou past. Waar sommige mensen stilte nodig hebben, werken anderen het best met geroezemoes op de achtergrond. Stoorzenders zijn vaak:

  • Collega’s of mensen op kantoor die met vragen komen
  • E-mails
  • Berichten op je telefoon van bijvoorbeeld social media of WhatsApp
  • Geluiden in de omgeving

Kijk per situatie wat jij eraan kunt doen. Bijvoorbeeld even ergens anders werken, een noise cancelling headset opzetten (deze is echt een aanrader!), je e-mail op gerichte tijden checken en je telefoon op stil zetten.

7. Zoek de balans

Jij bent verantwoordelijk voor jouw onderneming. Dus als het niet lekker met jou gaat heeft dat veel effect op je onderneming. Het allerbelangrijkste is dan ook om goed voor jezelf te zorgen. Slaap genoeg, eet gezond, sport regelmatig. Ook als het druk is. Als je geneigd bent om te zeggen: ‘ik sla het sporten even over, want ik heb een deadline’, juist dan moet je gaan sporten. Dat zijn de momenten die het verschil maken. Meestal komen zelfs de nieuwe ideeën als je even helemaal niets doet. Je hebt tijd nodig om alle informatie te verwerken en dat doe je door te ontspannen en goed voor jezelf te zorgen.

Hoe zorg jij voor focus als ondernemer? En wat zijn jouw grootste bronnen van tijdverspilling? Laat het weten in de comments!

Over de auteur

 Charelle is antropoloog, koffieliefhebber, fervent reiziger en ondernemer. Ze is gecertificeerd barista en heeft een eigen reisblog. Als ondernemer schrijft ze blogs, webteksten en is ze inzetbaar als contentstrateeg. 

Charelle Kooy

Char Content & Copywriting

Een bijzondere ervaring: ‘t Amusement LAB

Een bijzondere ervaring: ‘t Amusement LAB

Één van de leukste aspecten van zowel ondernemen als chefkok zijn, is dat je je creativiteit de vrije loop mag laten. Dat was in de eerste instantie ook waarom ik ervoor koos om voor mezelf te beginnen: het idee altijd alleen maar te moeten doen wat iemand anders me...

Volg het Youtube kanaal van Estée voor nieuw inspiratie!

 bekijk

2 Reacties

  1. Ivan

    Je artikel over meer focus als ondernemer is heel inspirerend. Je krijgt er gewoon energie van. Ik ben onlangs als ZZP’er voor mijzelf begonnen uit noodzaak dankzij corona. Nou was ik vroeger al eens zelfstandig, en één ding heb ik al ter harte genomen: het uitbesteden van de boekhouding.

    Antwoord
    • Charis Heising

      Hi Ivan, Leuk om te lezen, dankjewel! En inderdaad: het uitbesteden van de boekhouding is één van de beste keuzes als het gaat om genoeg tijd maken voor dat gene waar je goed in bent. Hopelijk komt er een mooi ondernemers-avontuur voor uit deze noodzaak!

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Join

Work With Me